Eigengemaakte tomaten-paprika saus

Tomatenketchup is favoriet

Veel mensen eten graag tomatenketchup. Tomaten zijn gezond vooral als ze verhit zijn vanwege het werkzame lycopeen. In diverse blogs van mij zie je dit terugkomen. Het is goed voor hart- en vaten en speciaal voor mannen; het is goed voor de prostaat.

Maar

Tomatenketchup zit vol met suiker. Wil je een keer lekkere saus zonder veel suiker en nog wat meer gezonde ingrediënten dan kun je onderstaande saus maken. Er zitten tomaten in (tomatenpassata), er zit wat verse wortel en paprika in, ui en een beetje knoflook wat voeding is voor je darmbacteriën. Verder een beetje vers citroensap wat samen met de paprika voor vitamine C zorgt. En heel half schepje suiker. Je kunt er kruiden bij doen als je dat lekker vindt. Bijvoorbeeld oregano of basilicum. Het ligt er ook een beetje aan bij welk gerecht je het gaat gebruiken.

Gemiddeld zit in tomatenketchup 20 gram suiker per 100 gram saus. Dat is 5 suikerklontjes!! In deze eigengemaakte saus zit 1 suikerklontje afhankelijk van welke passata je neemt.

Ingrediënten:

  • 350 gram tomaten passata
  • Een kleine rode paprika of een halve grote
  • Een halve winterwortel (50 à 100 gram, wat je lekker vind)
  • Een klein teentje knoflook
  • Een flinke kneep citroensap van een halve citroen
  • Een kleine ui
  • Een scheutje sojasaus of tamari

Bak in olijfolie de ui, paprika, wortel en knoflook aan. Voeg de passata, citroensap, sojasaus en een klein beetje suiker toe. Laat dit 5 à 10 minuten sudderen. Pureer dan alles met de staafmixer. Als het is afgekoeld kun je proeven en eventueel kruiden of wat je lekker vind toevoegen.

Deze saus kun je een week in de koelkast bewaren. Omdat er alleen gezonde ingrediënten in zitten kun je hier veel van gebruiken. Heb je bijvoorbeeld wok groenten voor de lunch, voeg dan wat van deze saus toe. Wil je ’s avonds het stukje vlees op pimpen dan kun je met een gerust hart deze saus erbij doen.

Veel mensen eten alles met ketchup. Als je gezonder gaat eten zul je merken dat je smaakpupillen ook gevoeliger worden en alles intenser smaakt. Je waardeert steeds meer de pure smaken en niet het zout, zoet, en de umami wat de fabrieken rijkelijk gebruiken. Dat maakt namelijk dat je steeds meer van iets wilt eten. Het zijn handige jongens die fabrikanten. Ga naar puur, het geeft meer plezier tijdens het eten en ook daarna.

Het kost je nog geen half uur om dit te maken. De hoeveelheid kun je aanpassen aan je eigen behoefte dus een half uur voor een hele week lekkere saus.

Smakelijk!

Bronnen: De Voedingswijzer- Juglen Zwaan
De Receptenwijzer- Juglen Zwaan